onsdag, april 28, 2010

En god leder?

Alle ledere er nok ikke like karismatiske som denne mannen, men man kan vel alltids lære.

Norwegian-sjef Bjørn Kjos er i media blitt kjent som en av de mest karismatiske lederne i Norge. Uansett  når og i vilken sammenheng han dukker opp i media, så har han et smil på lur. Det er vel ikke bare jeg som har mye å lære av en leder som han?

De siste dagene har jeg hatt god tid til å tenke. Kanskje altfor god tid? Jeg har blant annet tenkt over mine 2 1/2 år som leder i Finnmark Journalistlag. Det er selvsagt umulig for meg å vurdere om jeg har vært en god, middels eller dårlig leder. Det får andre vurdere og si noe om. Det er uansett vanskelig å leve opp til sine idealer. Vi er jo tross alt bare mennesker.

Men jeg har alltid prøvd å reflektere over hva en god leder egentlig er. Det er kanskje vanskelig å finne et helt entydig svar, men jeg falt for rådene som står skrevet på arbejsmiljoweb.dk (fritt oversatt fra dansk til norsk av meg):

En god leder har

Tillit
En god leder er en jeg har tillit til. En jeg forventer vil fortelle meg hvis jeg ikke lever opp til forventningene som er til meg.

Respekt
En god leder er en jeg har respekt for og som viser meg respekt og imøtekommenhet.

Verdsetter
En god leder er en jeg verdsetter for en profesjonell håndtering av lederskapet og for sin evne til å vise empati.

Humor
En god leder har humor og bruker den så stemningen på arbeidsplassen er preget av letthet.

Faglige krav
En god leder er en som stiller faglige krav til meg og gir meg nye utfordringer.

Proffesjonell omsorg
En god leder viser meg omsorg og oppmerksomhet, spesielt i vanskelig situasjoner.

Prioritering
En god leder hjelper meg med å prioritere oppgavene når det er nødvendig.

Autoritet
En god leder er en som bevarer autoritet og ro i pressede situasjoner.

Bevarer overblikket
En god leder er en som bevarer overblikket og tar tøffe beslutnigner når det er nødvendig.

I den danske artikkelen er det også gode råd om hvordan er god kollega skal være, men det kan du jo lese om selv i lenken øverst i artikkelen.

1 kommentar:

  1. Via bekjente ble jeg tipset om et lederseminar som arrangeres av mennesker med et dypere syn på ledelse enn hva man ofte møter i næringslivet.

    Ser ut til å ha et vidt spekter når det kommer til bidragsytere også. Ser Alexander Ø Berg fra Ingen Grenser med Lars Monsen på NRK, partileder Siv Jensen og flere andre svært profilerte personer. Med et såpass vidt spekter, og så forskjellige syn på verden, kan jeg vanskelig se at dette ikke blir lærerikt.

    Selv syntes jeg dette ser utrolig spennende ut. Og tror disse tankene kan være med på å hjelpe ledere til å finne mer mening i sitt arbeid, og til syvende og sist gjøre sin jobb bedre. Og dermed skape en bedre organisasjon, et bedre arbiedsmiljø, og da også bedre økonomiske resultater.

    Ta en titt, og del deres mening.

    http://www.daimon.no

    SvarSlett